Bruggen van Starkenborgh

Bruggen van Starkenborgh

Bruggen van Starkenborgh kanaal

Als vervolg op het ontwerp voor de beweegbare bruggen over het Van Starkenborghkanaal in Groningen kwam in 2014 de vraag om ivm gewijzigd beheer van de vaarweg, het bestaande ontwerp van de basisbruggen over het van Starkenborghkanaal te herzien. Bij die herziening dient er gezocht worden naar een sober en doelmatig ontwerp, zoveel mogelijk met behoud van de basis uitgangspunten voor de bruggen:


· Volledige overspanning van de vaarweg (geen insnoering) >> 60 meter

· Stalen tafelbrug tbv langzaam verkeer Zuidhorn en Noordhorn en de rondweg Aduard

· Lage landhoofden en transparante afschermingen


Optimalisatie

Om de wens van sober en doelmatig ontwerpen te kunnen honoreren is door NOL>> samenwerking gezocht met een constructeur van de gemeente Rotterdam met uitgebreide ervaring in het doelmatig ontwerp van stalen vakwerk-constructies. Daarbij is met name gezocht naar materaaloptimalisatie in combinatie met een tot de verbeelding sprekende beeldtaal. Uit die samenwerking is een nieuw ontwerp ontstaan met een robuust sierlijk vakwerkspant met een aanzienlijke massa-reductie ten opzichte van gerealiseerde basisbrug (Dorkwerd). Door de gebogen bovenrand van de ligger, sluit die ook naadloos aan op de transparante hekwerken en op de in beton geboetseerde landhoofden.


Inpassing

Dit ontwerp is ingepast in locatie bij Zuidhorn en Aduard.

In Zuidhorn is de locatie bepaald door het oude lint tussen Noordhorn en Zuidhorn, een historische route. Dat lint krijgt nu een hedendaagse markering bij de oversteek.

In Aduard is sprake van een nieuwe route, gekoppeld aan de nieuwe rondweg Aduard die het dorp aan de noordoostzijde omsluit. Hier zijn de benaderingen veelal parallel aan het kanaal zodat het bepalende profiel van de brug hier markant in het wegbeeld aanwezig is.

OPDRACHTGEVER

provincie Groningen - RWS


DATUM STUDIE

2018


UITVOERING

2019-2020

Share by: