Noordzeebrug
Ring Groningen
De Noordzeebrug is een belangrijke stedelijke verbinding. Ter plaatste kruist de Ring Groningen het Van Starkenborghkanaal en sluit aan op één van de radialen naar het centrum van de stad.
Noordelijke stadsentree
Met de wens om vanwege de toegenomen scheepvaart de doorvaarthoogte te vergroten en tegelijkertijd de wens om de bestaande kruising met stoplichten in de ring ongelijkvloers te maken ontstond een interessante maar complexe stedelijke opgave.
Na een intensieve analyse is gezocht naar de kwaliteiten van de infrastructuur in de stedelijke context en hoe de Noordzeebrug met de zuidelijk daarvan gelegen verkeersknoop een expliciete betekenis kan krijgen in de stad. Juist de dynamische beleving van de verkeersknoop vraagt om robuuste antwoorden, passend bij de schaal en het gebruik.
Parkway
In het noordelijk deel is daarbij gekozen voor het principe van een parkway: een stelsel van soepele verbindingen in een groene omgeving met veel (bestaande) bomen. De passant ervaart hier een besloten parklandschap alvorens verder noordwaarts het weidse open Groninger Land in te rijden.
Sedumtapijt
Het zuidelijk deel (met verkeersknoop) is opgevat als een sterk glooiend en plooiend artificieel landschap. In die stedelijke context, slingeren de verkeerslinten op, om en over elkaar. Het is een markering van de entree van de stad. De inrichting is duidelijk ontworpen en beplant met bloeiende sedumsoorten, aangevuld met hoger beplante gaten in dat tapijt, als in een Leerdammer Kaas. Die gaten zijn ingeplant met struiken en bomen.
Mikado
De brug over het van Starkenborghkanaal zelf, ligt daarbij als een verbindende plank tussen de twee landschappelijke polen. Die plank zweeft dun en hoog boven het brede kanaalwater, ondersteund door een stelsel van dunne kolomsprieten op beide oevers. Met die zelfde losse beeldtaal wordt ook het viaduct over de rotonde aan de zuidzijde gemaakt.
Ingesneden fietsroutes
Voor het fietsverkeer is veel aandacht. De Noordzeebrug vormt ook voor fietser een belangrijke schakel. Door de verhoogde aanleg zullen zij meer moeite moeten doen om het kanaal te kruisen.
Vanaf beide zijden kan dat, met een flauwe helling. Aan de zuidzijde is die helling aangevuld met een (fiets)trap met tribune rondom de toegang naar de fietstunnels. Juist op dat punt komen veel bestaande routes samen. Die routes zijn als horizontale sleuven uit het glooiende landschap gesneden en voeren de fietsers daarmee door het dynamische nieuwe stadslandschap.
OPDRACHTGEVER
Provincie en Gemeente Groningen
ONTWERP
2010 - 2011
UITVOERING
2012 - 2015